فریم‌ورک چیست؟؛ معرفی کاربردها و بهترین‌ فریم‌ورک‌ها

کسب ایزو(9001)،ایزو (1004) و ایزو (27001) توسط شرکت تک گستر رایانه پایتخت در آذرماه 1399
فوریه 4, 2021
تقاضای بی‌سابقه آیفون ۱۲ درآمد کوالکام را بطور چشمگیری افزایش داده است
آوریل 7, 2021

در دنیای برنامه‌نویسی لازم نیست صفر تا صد کارها را خودتان انجام دهید و می‌توانید از ابزارهای متعددی کمک بگیرید. هزاران توسعه‌دهنده در سراسر جهان از فریم‌ورک‌ها برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های مختلفی در زمینه‌ی وب، علوم داده‌ای، موبایل و… استفاده می‌کنند.

فریم‌ورک چیست؟

براساس تعریفی کلی، فریم‌ورک یا فریم‌ورک نرم‌افزاری پلتفرمی برای توسعه‌ی برنامه‌ها است. این پلتفرم به‌عنوان شالوده‌ای برای ساخت برنامه‌ها عمل می‌کند. برای مثال، فریم‌ورک می‌تواند شامل مجموعه‌ای از کلاس‌ها و توابع ازپیش‌تعریف‌شده باشد که می‌توان برای ورودی پروژه، مدیریت دستگاه‌های سخت‌افزاری و تعامل با نرم‌افزار سیستمی از آن‌ها استفاده کرد.

چرا از فریم‌ورک‌ها استفاده می‌کنیم؟

توسعه‌ی نرم‌افزار فرایندی پیچیده است و به مجموعه‌ی وسیعی از وظایف ازجمله کدنویسی، طراحی و آزمایش نیاز دارد. برنامه‌نویسان صرفا برای بخش کدنویسی باید بخش‌هایی مثل دستورالعمل، تعاریف، زباله‌روبی (بازیافت حافظه)، عبارت‌ها، استثنا‌ها و… را مدیریت کنند. فریم‌ورک‌های نرم‌افزاری امکان کنترل کل فرایند توسعه‌ی نرم‌افزار را اغلب از پلتفرم واحد فراهم می‌کنند. مزایای استفاده از فریم‌ورک نرم‌افزاری عبارت‌اند از:

  • کمک به توسعه‌ی بهترین برنامه‌های کاربردی و استفاده‌ی مناسب از الگوهای طراحی
  • دستیابی به کد ایمن‌تر
  • فراهم‌کردن امکان حذف کدهای مضاعف و افزونگی
  • کمک به توسعه‌ی کد با تعداد کمتری از باگ‌ها
  • فراهم‌کردن امکان کار با فناوری‌های پیچیده
  • بسیاری از بخش‌های کد و قابلیت‌ها در فریم‌ورک از‌پیش‌ساخته و از‌پیش‌آزمایش‌شده هستند؛ درنتیجه قابلیت اطمینان اپلیکیشن‌ها افزایش می‌یابند.
  • آزمایش و اشکال‌زدایی کد آسان‌تر است و حتی توسعه‌دهندگانی که مالک کد نیستند، می‌توانند این کار را انجام دهند.

انواع فریم‌ورک

به‌عنوان توسعه‌دهنده باید فریم‌ورک را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید. فریم‌ورک‌ها براساس کاربرد به این دسته‌ها تقسیم می‌شوند: فریم‌ورک وب، فریم‌ورک علوم داده و فریم‌ورک اپلیکیشن موبایل. درادامه به بهترین فریم‌ورک‌های هر دسته اشاره می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست قیمت